Agenda overzicht Waterlandse Harmonie

4 mei herdenking Kop Java-eiland

10:30 -11:15 uur

De Waterlandse harmonie zal ook dit jaar de herdenkingsbijeenkomst, ter nagedachtenis aan de personeelsleden van de Stoomvaart Maatschappij Nederland bij het oorlogsmonument ‘Zeeman op de uitkijk”, op de kop van het Java-eiland, muzikaal omlijsten.

Meer informatie: Meer informatie: https://4en5meiamsterdam.nl/agenda/4-mei-herdenking-kop-java-eiland/
(bron: Amsterdams 4 en 5 mei comité)

Ieder jaar herdenken we de personeelsleden van de Stoomvaart Maatschappij Nederland.

Dit gebeurt bij het oorlogsmonument ‘Zeeman op de uitkijk’ op de Kop van het Java-eiland. Steeds meer bewoners uit het Oostelijk Havengebied komen met kinderen en kleinkinderen naar deze herdenking.

Tot 1970 was het Java-eiland het hart van de Nederlandse koloniale scheepvaart. De Stoomvaart Maatschappij Nederland was de grootste reder op het eiland. Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gingen alle Nederlandse koopvaardijschepen voor de geallieerde bondgenoten varen. De koopvaardijschepen van de SMN vervoerden troepen, wapens, olie en andere grondstoffen onder de meest gevaarlijke omstandigheden. Met name door de Duitse U-Booten werden veel Nederlandse schepen tot zinken gebracht. Op de schepen van de SMN kwamen ruim 600 personeelsleden, buitenlandse bemanningsleden en kanonniers om.

• De herdenking begint om 10.30 uur en duurt tot 11.15 uur.
• Tijdens de herdenking zijn er toespraken door oud-collega’s van de SMN, buurtbewoners en iemand van Stadsdeelbestuur Amsterdam Oost.
• Met muziek van de Waterlandse Harmonie.
• Na toespraken en muziek wordt twee minuten stilte in acht genomen, waarna het Wilhelmus wordt gespeeld.
• Na afloop krijgt iedereen een roos die bij het monument neergelegd kan worden.
• Napraten kan in hotel Jakarta. De koffie wordt aangeboden door het stadsdeel.

Wil je meer weten over de achtergrond van deze herdenking? In Slachtoffers op zee vertellen we je er meer over.