Zoek
Sluit dit zoekvak.

Grote orkest

De Waterlandse Harmonie speelt een breed scala aan muziek, van klassiek tot pop, jazz en wereldmuziek. Iedere dinsdagavond vindt er een repetitie plaats van 20.00 tot 22.00 uur onder leiding van onze altijd enthousiaste dirigent Thomas Geerts. Plezier in het spelen staat bij ons voorop!

Ben je een ervaren speler van een instrument en heb je zin om mee te spelen? Neem gerust contact op en kom langs bij een repetitie.

Ons harmonieorkest geeft jaarlijks enkele vaste concerten zoals kerst- en nieuwjaarsconcerten en het muziekkappellen concert in Ransdorp. We organiseren naast de vaste concerten ook eigen unieke projecten, varierend van theater op locatie tot concerten met profs in het Bimhuis en op de Zwarte Cross. Deze zijn telkens verrassend en een groot succes. Bij deze projecten worden soms samenwerkingen aangegaan met beroepsmusici of andere professionals zoals acteurs.

Een voorbeeld van een bijzonder project was ‘Wie wind zaait’ in 2016. Ons Harmonieorkest begeleidde professionele acteurs en een koor midden in de weilanden in een prachtig decor, om zo een locatietheater te maken. Het publiek kwam letterlijk in het water te zitten. Het was een waar spektakel! In 2021 werd dit project opgevolgd door Stolp. Hierbij hebben we wederom met acteurs en een koor in de weilanden een muzikaal drama gespeeld. Onze dirigent, Thomas Geerts, schreef hiervoor de muziek en heeft hier lovende reacties op gekregen.

In 2019 is er een reis geweest naar Noord-Frankrijk waar we een vertelconcert hebben gespeeld ‘Getuigenis van een oorlog’. Dit concert was ter herdenking van de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog. Het was een unieke ervaring.

Naast deze bijzondere concerten hebben wij ook dagen waarop workshops worden gegeven. Zo hebben we in 2019 de Groot Koper dag gehad. Hierbij werden workshops gegeven door musici zoals Perry Hoogendijk voor tuba, Nico Schippers voor trombone en Robbert Vos voor eufonium. Jong en oud, zowel uit ons orkest als daarbuiten, konden meedoen aan deze workshops. Deze dag werd afgesloten met een concert. Op eenzelfde manier hebben wij in 2017 de Waterlandse Klarinetdag gehad met het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet. Ook hier werden workshops gegeven door de klarinettisten van het NAKK en konden mensen meedoen aan een workshop waar een klarinet werd gemaakt van wortel! Deze dag werd ook afgesloten met een gezamenlijk concert.

De samenwerkingen met professionele musici en het opzetten van grote projecten zorgen voor leuke uitdagingen en concerten waar je nog lang goede herinneringen aan overhoudt. Het enthousiasme en de bezieling van Thomas Geerts dragen hier sterk aan bij.